פלדנקרייז

פלדנקרייז

פלדנקרייז האיש ושיטתו
כאבי גב מבוגרים 
כאבי גב בזמן הריון ולאחר הלידה
עקמת
תינוקות וילדים עם עיכוב התפתחותי



פלדנקרייז - האיש ושיטתו
ד"ר משה פלדנקרייז (1904-1984) עלה לארץ מרוסיה כחלוץ צעיר ובמשך שנים 
אחדות עבד בעבודות כפיים.

בשנת 1933- קיבל תואר מהנדס במכאניקה וחשמל ודוקטורט בפיסיקה מטעם אוניברסיטת סורבון בפריס.

ד"ר משה פלדנקרייז היה בעל חגורה שחורה בג'ודו, פיתח תהליכים בתורת לחימה זו ואף הביא להתעניינות של גדולי הלוחמים ברעיונותיו בתחום.
 ברך פגועה ממשחק כדורגל הובילה אותו להתעניין במנגנון של הגוף והמוח. 
הוא העמיק וחקר ופיתח את רעיונותיו למה שקרוי היום "שיטת פלדנקרייז".

ד"ר משה פלדנקרייז החל ללמד את שיטתו בשנות השישים בארץ לקבוצה קטנה של אנשים, הנקראים שלושה עשרה המופלאים. היום לומדים את שיטת פלדנקרייז בעולם כולו. ישנם מורים שפיתחו תוכניות בתחומים שונים כהמשך לשיטתו, בהצלחה רבה והכרה גדולה על תרומתו של המורה. 




שיטת פלדנקרייז - שיעורים קבוצתיים, מודעות באמצעות התנועה, או שיעורים בשכלול היכולת,
כשמם-כך הם.   
השיעורים הקבוצתיים הם תהליך לימודי, ומכאן המושג "שיעור", המאפשר לאדם לממש את יכולתו דרך פיתוח 
המודעות לגופו, באמצעות רצף של תנועות עדינות ואיטיות, ובדומה לדרך למידתו הטבעית של התינוק, כך ניתן להגיע לקלות רבה יותר של התנועה ולהרחבת אפשרויות התנועה הקיימות. השיטה מציעה דרך קלה ופשוטה, מוחשית ויעילה לגלות את יכולת הלמידה התמונה במערכות השונות של הגוף.
ההנחיות הם פשוטות וברורות, והתהליכים הם קלים לביצוע, כאשר את ראשית השיעור מתחילים בתנועה קטנה ועדינה, של איבר מסוים, ומסיימים את השיעור בשיתוף הגוף כולו,
בקצב איטי ונעים, תוך הסתכלות ולמידה על המתרחש בגוף עם כול תנועה ותנועה.

השיעורים הקבוצתיים מתאמים לכל אדם אשר חפץ לשפר את היכולת התנועתית שלו.

ד"ר פלדנקרייז האמין שגוף ונפש מהווים אחדות, מכלול אחד שאינו ניתן לפירוק. 
שיפורים בתנועה יביאו, לפיכך, לא רק לשכלול יכולתו הפיסית של האדם, אלא ישפיעו 
גם עם יכולתו הרגשית, השכלית, התחושתית- על האשיות כולה.


שיטת פלדנקרייז נלמדת זה עשרות שנים על ידי ממשיכי דרכו בביה"ס שונים בארץ ובעולם.




דרך אחרת לחוות את השיעורים בשיטה היא במפגשים אישיים, בהם המפגש מתקיים בין התלמיד למורה בלבד, שיעור בשניים.
לשיעורים אלו ד"ר משה פלדנקרייז קרא בשם אינטגרציה תפקודית.
אופן למידה זה מותאם במיוחד לצורכי התלמיד. המורה בעזרת ידיו מניע בעדינות את גוף התלמיד, משקף לו איך הוא מאורגן באותו רגע, ומציע אפשרויות התארגנות ותנועה אחרות. מאפשר לתלמיד ללמוד על עצמו, איך הוא מתנועע, איזה תנועה משרתת אותו ואיזה מכבידה אליו, ומראה לו כיוונים אחרים, אפשרויות אחרות של תנועה, כך שיוכל להבחין בשוני, ולבחור את דרך התנועה המתאימה לו ביותר, הן בקלילות והן בנוחות התנועה.

שיעורים אלו יעילים מאוד ומתאימים לכל גיל, החל מתינוקות עם התפתחות תנועתית איטית, ועד לקשישים המתקשים בהליכה ובכל פעילות יום-יומית, גם במקרים של עקמת עמוד השדרה אצל ילדים ומתבגרים ובהקלה ואף הפגה של כאבים הקשורים בארגון השלד. 
הם אף תשובה נפלאה לנשים הרות.

שיעורים אלו נותנים מענה לאנשים הסובלים מפריצות דיסק, כאבי ברכיים, כתפיים, יציבה לקויה ותורמים רבות לאנשים שבשל מחלות קשות, -לא עלינו- יכולתם התנועתית נפגעה.

שיעורים באינטגרציה תפקודית מתבצעים על מיטת טיפולים רחבה, בשכיבה, וגם בישיבה על כיסא, בהתאם לצורכי התלמיד. השיעורים מתנהלים בלבוש מלא.
 
לראש הדף
 
 
כאבי גב
אחוז מאוד גבוה של האוכלוסייה הבוגרת סובלת מכאבי גב, אם בגלל פגם מולד, שינויים שחלו במהלך השנים, או בגלל ישיבה ממושכת מול מחשב, עבודה פיזית קשה, חוסר פעילות גופנית, פריצות דיסק, יציבה לקויה ולרשימת הסיבות - אין סוף.

השאלה שנשאלת בעיניי היא, איך מתמודדים עם כאבי הגב ומה ניתן לעשות כדי "לשכוח מהגב", הרי איבר שלא כואב, לא מורגש, כאילו לא קיים.

שיטת פלדנקרייז, הן בעבודה פרטנית והן בפעילות קבוצתית, היא בהחלט הפיתרון לכאבי גב.

כאשר הגוף מקבל תבניות של תנועה שגויה, לאורך זמן, לפעמיים אף שנים, בעקבות כאב עקשן, ישיבה לא נכונה לאורך שעות, נהיגה ממושכת, וכו.' הצורך המתבקש הוא של שינוי תבנית תנועתית ישנה, לטובת ארגון אחר, נכון יותר, עם גוף מאורגן כראוי.

לטובת העניין, נדרשת עובדה בשיתוף פעולה מלא, ואין זה אומר שתבניות תנועה שמושרשות שנים ישתנו בין רגע, זה גם לא יהיה נכון לגוף, מה שכן אני אומרת שהחוויה של השינוי מגיעה עם הזמן, עם התמדה ומחשבה. הכאבים פוחתים והגוף מקבל את ארגונו החדש בשמחה, פתאום כואב פחות, ואם כן יש עדיין כאבים, הם לפרקי זמן קצרים יותר.
בדרך כלל אני מציעה לאנשים הסובלים מהגב לקבל סידרה של שיעורים פרטניים, בהתאם למצבם וצרכיהם, כאשר הדגש הוא בהתייחסות מאוד אישית למגבלות התנועתית שאיתם הגיעו ולבקשתם באותו רגע. באמצעות מגע בטוח ועדין שלי, מחפשים יחד את הדרך למציאת  חופש תנועה, נוחות והקלה על הכאב.

לאחר מכן, אני מזמינה אותם להצטרף לפעילות קבוצתית, אחת לשבוע.

רבים שואלים איך תנועות כול כך קטנות ועדינות יעזרו להעלים את כאבי הגב.

התשובה טמונה במה שהתנועות מחוללות, השינוי שחל בארגון הגוף, באיכות ולא בכמות התנועה, בדרך ובהקשבה של המורה- מטפל, לתלמיד-מטופל, ובעבודה משותפת בין השניים.
 יש חיבור ישיר בין איכות התנועות שלך למצב הרוח שלך.

כאשר יש באפשרותך להשאיר מאחור כאב ואי נוחות, והבחירה ללכת בקלילות, בתנועה בטוחה ונעימה, עצמאית ונמרצת, עומדת לפניך, במה תבחר?

לקביעת פגישת הכרות ניתן להתקשר ל- 052-3749563     052-3749563   או  nancyaidelman@hanita.co.il




 
לראש הדף


כאבי גב בתקופת ההיריון ולאחר הלידה
תקופת ההיריון היא תקופה בה גוף האישה משנה את ארגונו ועיצובו, ככל שהעובר גדל.
למרות השינוי ההדרגתי, השפעת המשקל העודף שמצטבר במהלך חודשי ההיריון ומשיכת הבטן קדימה, מספיקים כדי לשנות את עיצוב עמוד השדרה עד למצב של שקע הולך וגדל בגב התחתון, מצב הגורם לעתים לכאב ואי נחת. 
לעתים רק עצם הישענות התינוק על צד מסוים של חלל הבטן מהווה סיבה מספקת לכאב שלפעמים קשה לשאת. 
כל אלה יחד ולחוד הן תופעות לוואי, אמנם זמניות - אך מגבילות ומכבידות על התפקוד היום יומי. 
כאשר אם הרה, מגיעה אליי זה על פי רוב בעקבות המלצת קרובת משפחה, חברה או שכנה שהיו בעבר באותו מצב.
 שיטת פלדנקרייז בדרכה הייחודית יכולה בהחלט לתת מענה לכאבי גב בזמן ההיריון.

אם הרה מגיעה לסטודיו לאחר תשאול טלפוני, בו אני מוודא שההיריון תקין ושכאב הגב נובע מהמצב הנוכחי.

אני מזמינה אותה לשכב, ולאחר שתגיע למצב מאוזן, אני מציעה לתת לה תמיכות, כריות מתחת לראש, בין הרגליים, ואף מתחת לבטן, ובכל מקום שנראה לי כי זקוק לתמיכה.

התמיכות מאפשרות לה לנוח, ובין -רגע נשימתה משתנה.  בעזרת הידיים ובקצב הנשימה המאוד אישי שלה, אני מלווה אותה בתנועות עדינות ואיטיות, מראה לה אפשרויות ארגון אחרות, ומציעה שיתוף  איברים אחרים בכול תנועה, וכך לאט- לאט, מתרחשת הקלה בכאב.

לפעמיים שיעור אחד פעם במספר שבועות מספיק כדי לחזור ולתפקד באופן סביר, אך קורה גם  שאני מלווה את האם בשיעורים פרטניים עד סוף ההיריון.
 שבועות מספר לאחר הלידה, באים האם והתינוק לביקור קצר בסטודיו כדי לעשות לי הכרה עם הרך הנולד.


 
לראש הדף


פלדנקרייז לאחר הלידה
השינויים שחלים בגוף בזמן ההיריון, המשקל העודף, המאמץ של הלידה, השעות הרבות של חוסר שינה בלילות, הטיולים עם התינוק על הידיים, שעות רבות של הנקה- מביאים את האם הטרייה למצב של עייפות כרונית. העייפות מתגברת על המודעות, וכתוצאה מכך, ארגון לקוי של הגוף והישיבה הלא נכונה - הופכים להרגלים המביאים שוב לכאבים וחוסר נוחות.

כל המתואר נראה כמשהו בלתי נמנע, אך לא כך הדבר. עם הדרכה קצרה וליווי מתאים ניתן לעבור את הימים, השבועות והחודשים הראשונים שלאחר הלידה בנועם ובשמחה, כי הרי קרה דבר נפלא!  אז בבקשה אל תהססי, בואי למפגש או שניים ותצאי נשכרת, עם כלים ויכולת להתמודד עם המטלות הניצבות לפניך, בהנאה, ביטחון, בשמחה ובחיוניות. 
 
לראש הדף

 
עקמת
עמוד השדרה מורכב משרשרת  של חוליות זו על גבי זו. כאשר עמוד השדרה תקין, החוליות יוצרות קו ישר המשכי מהצוואר ועד העכוז. עקמת מוגדרת כסטייה של עמוד השדרה מהקו הישר. כאשר מביטים בעמוד השדרה מאחור והוא נראה נוטה לאחד הצדדים, אזי שיש כנראה עקמת וצריך לפנות לייעוץ.
עיוות זה יכול להתבטא למשל בחוסר איזון בגובה הכתפיים או המותניים. במרחק לא שווה של השכמות מעמוד השדרה ובחוסר איזון בגובה עצמות האגן, אך אלה מאפיינים כלליים בלבד.
 על פי רוב העיוות מתחיל  להופיע בילדות או בגיל ההתבגרות, בזמן צמיחת השלד, והתופעה עלולה  להחמיר עם הזמן. 
מסיבה לא ידועה, מספר רב יותר של בנות סובלות מעקמת.
 רוב הסובלים לא מודעים לעקמת בגבם, אפילו בעקמת של מעל 30 מעלות. כך שרוב מקרי העקמת מתגלים במקרה.


בבואנו לדון בנושא עקמת עמוד השדרה, נהוג להפריד את האוכלוסייה לפי הגיל בו מופיעה העקמת לראשונה:
 
1.עקמת גיל הינקות, Infantile, מופיעה עד גיל 3 שנים ולרוב קיימת כבר בעת הלידה.
 
2. עקמת הילדות, Juvenile, המופיעה בין גיל 3 עד 9 שנים
 
3. עקמת גיל ההתבגרות, Adolescent, המופיעה בין גיל 10 ועד סיום הגדילה.
אבחנה זו חשובה בעיקר בכדי לברר את הסיבה לעקמת ואת הטיפול הנדרש.


לעקמת עלולות להיות השלכות קשות על היציבה, הנשימה, המראה והביטחון העצמי, המעמד החברתי, על הקבלה לצבא ועל תהליך ההיריון והלידה. למעשה, העקמת משפיעה על כל ההתפתחות האישית, על כן, חשוב מאוד לגלות אותה בזמן ולטפל באדם הלוקה בה.


כיצד מטפלים בעקמת 
הדרך הטובה ביותר היא כמובן למנוע את התפתחות העקמת, על-ידי בדיקה תקופתית וטיפול מתאים.
שיטת פלדנקרייז הינה פתרון מתאים לטיפול בעקמת, אצל ילדים ונוער בגילאים צעירים, במתבגרים ואף באוכלוסייה מבוגרת.

ילדים ומתבגרים שמגיעים אליי לסטודיו, עברו דרך ארוכה של בדיקות והבחנות, והציפיות מהטיפול גדולות.
 תוך כדי תהליכי תנועה עדינים ורכים אני מזמינה אותם להכיר את גופם, ולגלות שטמונות בו אפשרויות רבות של תנועה, למרות העקמת.
 במהלך המפגשים מתרחש תהליך למידה המעלה את מודעותם ומביאה אותם להכיר ביכולתם ליצור שינויים בהרגלים התנועתיים שלהם. ההכרה והשליטה בגוף משפרים את הדימוי העצמי שלהם ואף מאפשרים להם לחיות חיים מלאים ורגילים למרות העקמת.
לראש הדף
 

תינוקות וילדים עם עיכוב התפתחותי
השיעור הראשון שחוויתי במסגרת הקורס למורים היה שיעור בשכיבה על הצד, עם הרגליים כפופות על הבטן, הידיים מונחות האחת על השנייה. נתבקשנו לעשות תנועות מציצה.
 די מביך למען האמת, כך הרגשתי... שוכבים באולם די גדול כמעט שלושים איש, מבוגרים, ועושים תנועות מציצה, חלשות, מהירות, קולניות, איטיות... 
כך היה אותו שיעור, כן מביך למדיי.

רק אחרי זמן הבנתי שלמעשה הרבה מאוד תנועות שאנחנו עושים הם מתקופת הינקות, רק אחרי זמן הבנתי שד"ר משה פלדנקרייז פיתח את שיטתו בהסתכלו על תנועה והתפתחות התינוק.
 היום ברור לי למה כך התחיל הקורס....

שיטת פלדנקרייז באה לחזק ולתמוך, לכוון ולקדם את אותם התינוקות וילדים מעוקבי התפתחות מוטורית.
ראשית, תומכים בתפקודים הקיימים, ולאחר זמן, מתקדמים לתפקוד הבא. לפעמים, יש צורך ללכת אחורה, לתפקוד ראשוני ממש, קודם, לחזק אותו, להישאר בו פרק זמן, ורק לאחר מכן, להמשיך הלאה.

ההתקדמות היא בהתאם לרמת הפגיעה. 
לפעמים היא איטית, אך התוצאות הטובות, נראות אצל הפעוטות והילדים הפוקדים את הסטודיו בשמחה מדי שבוע, לפעמים גם פעמיים בשבוע. 
            

 לראש הדף